2007.03.12.

Utazások Máltán - 4

A negyedik nap – Mdina, Rabat, Dingli

Úgy tervezzük, hogy a még érvényben lévő buszbérletünk segítségével elmegyünk egy hasonló útra, mint ami másnap lenne szervezetten. Ha sikerül, jó, ha meg nem, másnap még mindig csatlakozhatunk a csapathoz. Reggeli után tehát irány a busz, és Mdina, Rabat. Simán meg is érkezünk - megy ez.

Mdina (a sziget ősi fővárosa) lényegében egyetlen erőd, Rabat viszont a vele egybeépült város. Útikönyvünk szerint érdemes többhelyszínes belépőjegyet venni, hallgatunk rá.
Az első állomás a Természettudományi múzeum, megnézzük a földtörténeti, élettani, óceáni életet bemutató, és az ásványtani részt - iskolás szintre teljesen korrekt anyag - ha nem akarjuk a legnagyobb természettudományi múzeumokhoz hasonlítani - mint pl. a londoni - semmi gond. Ezután jöhet a séta az erődben.

Képek: Mdina

Közben kihagyjuk a kínzási és kivégzési módokat bemutató Mdina Dungeon kiállítást (én Amszterdamban és Londonban is láttam ilyet ill. hasonlót), és ugyancsak kihagyjuk a lovagi életképeket bemutató The Knights of Malta kiállítást is. Bemegyünk viszont a Szt. Pál katedrálisba, és a hozzá tartozó múzeumba - már csak azért is, mert itt egy Dürer kiállítás is van... Pénzérme gyűjtőknek pedig: a múzeumban egy nagy terem foglalkozik a pénzérmékkel: a főníciai kortól napjainkig.

Ezután - immár a városfalakon kívül egy római villa (egy teljes családi élettér) maradványai következnek - elég szépen feltárva, tartalmas, jó kiállítással.

Innen a Szt.Pál katakombák felé vesszük az irányt, amikor beleszaladunk valami hihetetlen látványba: egy kisebb negyed van kidekorálva, és a dolog folytatódik.

Képek: Rabat

Az első megdöbbenésen átesve elmegyünk a katakombákig, és következik egy jó órás bámulat. A föld alatt, sziklába vájt üregekben ugyancsak a sziklába vájt egyéni nyughelyek - úgy 150 cm hosszú, kb. 40 cm széles és mély lyukak tömkelege (ilyenekből egymás mellet 3-4 egy-egy fülkében).

Visszafelé megállunk egy téren egy vendéglőnél, a görög kinézetű tulajdonos lebeszél minket a salátáról - azt mondja, ilyenkor nem friss - még tél van, helyette mást ajánl, amiről végül kiderül, hogy egy sonkás-sajtos szendvics, némi salátával körítve. Nem rossz, elfogy.

Itt, Rabatban tűnik fel először - később még több helyen is látjuk - a házak falára tett "védőszenteket" - amelyek néha még világítást is kapnak.

Nincs még túl késő, pár km-re viszont van két geoláda... Megkeressük a buszt (Dingli felé kell menni). Útközben rájövünk, hogy a vége felé a busz feltehetően körbemegy egy területen - azaz nem ugyanott megy visssza, ahol jött. Továbbmegyünk, megnézzük a végállomás helyét, aztán gyalog irány a láda - ami végül is jó kis séta után, könnyen megvan.

A láda: GCHEQ7
Képek: Geoládák környékén , ennek a ládának a környezetét a 4..8 képek mutatják.

Volt a közelben még egy láda - a gondot csak az jelentette, hogy az odavezető irányban egy elég nagy kőbánya volt - részletes térkép hiányában estefelé már nem mertünk nekivágni - inkább elindultunk visszafelé. A hazaúttal simán megküzdünk, a vacsora már nehezebb - egy Paparazzi nevű helyre megyünk be s St. Julians öbölnél, és akkora adagokat kapunk, hogy kifog rajtunk - még a pub-ot is kihagyjuk...