2007.12.02.

1187. Szentkereszt (GCPeli)

Mese: HBSE gyalogtúra - Kövek a Gerecsében

Útvonalterv:
Péliföldszentkereszt – Öreg-kő - Mogyorósbánya - Kőszikla – Kis-kő – Hegyes-kő - Tokod – Öreg-kő – Nagy-Gete – Gete-hegy - Dorog, közben az útbaeső geoládák megkeresése.

Régi vágyam ez a túra – legalább két-három éve tervezgetem, hogy végig kellene menni ezen szakaszon. A hely vonzó – a Dunával párhuzamosan, nem túl messze haladó szakasz, jó 150-200 m-rel a Duna szintje fölött, ebből elvileg remek kilátásnak kellene keletkeznie. A gondot mindig a konkrét megvalósítás jelentette: biciklivel nem akartam bevállalni (így utólag: szerencsére), tömegközlekedéssel meg elég macerásnak tűnt. De autókkal, csapatban más a helyzet :)

8 órakor indulunk a 10-es út ürömi leágazásánál lévő benzinkúttól. 3 autóban nyolcan vagyunk – Móni és Azso, Éva és Viktor, Szabinka és Peti, Laci, meg jómagam. Nincs jó idő – esik az eső :(

Konvoj Dorogig, ott a Tesco parkolójában egy autó lepihen, a másik kettővel megyünk át Péliföldszentkeresztre. Itt átöltözés, aztán start. Szerencsére az eső közben eláll, viszont a pára és a nyirkos köd megmarad – bár hideg nincs.

Mivel Péliföldszentkereszten van egy geoláda (egy korábbi geoverseny emlékeként, 1187. Szentkereszt (GCPeli) ), először azt keressük meg. Jelentős bozótharc árán jutunk a ládához, még így télen is. Mi lehet itt nyáron…

Ezután irány a kék jelzés, és az Öreg-kő. Némi mászással érjük el a hegy alját, aztán hatan indulunk fölfelé a több-kevésbé kiépített, de döntően sárral borított lépcsőkön (Éváék lent maradnak). Nem egyszerű feljutni, minden csupa sár, csúszik, lépni is alig lehet. Van is némi aggodalom mindenkiben, mi lesz lefelé. Fölérve sejtelmes köd, pára, mohos sziklák és a Jankovich-barlang fogad. Lelátni nem lehet – a köd mindent elborít. Varázslatos környék, a nap fénypontja. Fényképezkedés, csodálkozás, aztán irány a csúcs - itt is van egy geoláda: 130. Öreg-kő (GCbajo) .
Gond nélkül elővesszük, logolás, irány lefelé. Többnyire a fák között megyünk, nem a lépcsőkön, így nem is annyira vészes, viszonylag simán lejutunk.

Leérve Éváék azzal fogadnak minket, hogy feladják – inkább visszamennek Péliföldszentkeresztre a kocsijukhoz. A túrát hatan folytatjuk...

Lefelé megyünk Mogyorósbányáig – és mire leérünk kisüt a nap. Aztán újabb mászás következik a Kősziklához, ill. az itteni geoládához: 178. Mogyorósi Kőszikla (GCmogy) . A láda itt is könnyen megvan – a kilátásból azonban nem kapunk, mert a köd ismét leszállt útközben. Tevékenységünket a hegyen egy gyönyörű téli bundába öltözött róka figyeli – nem fél különösebben, de nem is marad sokáig a környékünkön –mire előkerülnének a fényképezőgépek, eltűnik.

Némi evés, majd újabb ereszkedés. A tokodi pincesorhoz érünk - érdekes környék. Itt pár percre ismét kisüt a nap, de aztán újabb hideg nyirok érkezik :(

Ismét mászás következik: a Kis-kő felé, néhol egészen durva. Aztán a Hegyes-kő jön – már akinek, merthogy az út elvezet alatta, így az ott lévő ládához: 547. Hegyeskő (GCHeko) ismét csak hárman mászunk fel.

A ládától lefelé jövet megérlelődik a régóta a levegőben lévő döntés: a Nagy-Getét talán  mégse kellene már megmászni. Késő van (nem érnénk át világosban), hideg van és köd, soknak tűnik már az a 250-300 m szint ami arrafelé van. Irány tehát Tokod, onnan valahogy csak eljutunk Dorogra az egyik autóért.

Ekkor azonban hibázunk egyet: elvétjük az utat, és a K kelyett a K+ -on megyünk tovább. Az érdekes az, hogy a GPS térképe (turistautak.hu) látja ezt az utat, de a 2004-es Cartographia papírtérképen még nincs rajta.

Menet közben sikerül egy 2. hibát is elkövetni: a K+ jelzései elég gyérek - egy mezőn vezet át az út, nem nagyon van hova jelet festeni. A lap alján levő derékszögű kanyart a GPS segítségével szerencsére még bevesszük (jelzés sehol), de ezek után beleütközünk két keresztbe menő szántásba. Átgyaloglunk, egy pillanatra még feltűnik a jelzés a szántás szélén, majd jön egy út. Nagy örömmel ráfordulunk – és ez a második hiba. Mondjuk ez már nem jelentős, alig pár 100 m-ről van szó (és ez látszott is a GPS képernyőjén) – de mégis hozzájön a kb. két és fél km-es kitérőhöz.
Az utat ettől kezdve  mindenesetre folyamatos GPS-figyeléses navigálással járjuk, így szépen be is jutunk Tokodra. Egy  kocsmában elárulják, hogy lesz egy busz Dorog felé – jön is kb. egy óra múlva, el is visz 1 km-re a kocsitól, le is gyalogoljuk a maradék távot, elhozzuk a másik autót Péliföldszentkeresztről, hazamegyünk.

Összesítve:
       Nem igazán jó, de elviselhető időben fárasztó, de mégsem rossz túra