2007.11.18.

Mese: HBSE gyalogtúra - Börzsöny light
2007.11.18.

Útvonalterv:
Szt. Orbán Fogadó - Nagyirtáspuszta - Nagy-Koppány - Kis-Koppány - Gömbölyü kö - Nagybörzsöny - Hosszú-völgy - Hegyes-hegy orom – Kisirtáspuszta - Szt. Orbán Fogadó, közben az útbaeső geoládák megkeresése.

A csapat nagyobb része szokás szerint a Pedalománnál találkozik: Azso, Árpi, Éva és utitársa Viktor, GabeR, Karesz, Tivadar és Tomi. A csapatban (számunkra) újoncok is vannak, Viktor, Karesz és Tomi még nem volt HBSE gyalogtúrán, bár igazi újoncnak csak Karesz minősül – Ö állítása szerint még sohasem volt havas gyalogtúrán – a többiek profinak számítanak.
Kis késéssel két autóval indulunk, némi kanyargással ki a városból. 2/a (újabban M2), majd a szokásos 12-es út. Kóspallagnál bevásárlás, itt beér minket a külön utazó Klaresz és Roobi is. Aztán Kisinóc, majd egy viszonylag jól letisztított, ámde láthatatlan és veszélyes fekvőrendőrökkel nehezített úton a Szt. Orbán fogadó – bocsánat:  Erdei Wellness Hotel

Beállunk a Hotel parkolójába, gyors (már akinek) átöltözés, aztán nagyjából a terv szerinti indulás. Gyönyörű idő van, szikrázó napsütés, szélcsend, +1-2 fok, kb 30 cm hó. A hó még a turistautak fölé belógó fák ágain is megvan – bár nem sokáig: a csapatból előjön a gyermekkor, és a folyamatos hógolyózás következtében nagy része valakinek a nyakában landol.

A S+ jelzésen indulunk. A Koppányok felé vezető K+ letérést először elvérjük, de szerencsére a GPS segít, így 100-200 m kitérővel megtaláljuk az utat.
Remek hangulatban kaptattunk fel a Nagy-Koppányra. Csodás kilátás fogad, így fotózás, majd némi keresgélés után előkerül az első geoláda is: Koppány fívérek. A rejtőjétől megszokott míves kivitelű faláda – csodálkozik is a társaság nagy része (Ők még nem láttak ilyet).

Visszarejtés, aztán irány a Kis-Koppány, és ott a geoláda hasonló színvonalú (iker)párja.

Ezután a P jelzés megérkezésénél egy jelzetlen útra megyünk a régi P irányába: a Gömbölyű-kő és az azonos nevű geoláda felé. Ismét remek kilátás, és talán még a korábbiaknál is szebb kivitelű láda vár minket :)

Ezután Nagybörzsöny felé vesszük az irányt – továbbra is jelzetlen úton, de mivel egy völgyben haladunk lefelé, a GPS szerint jó irányba, nem izgulunk különösebben. Némi kellemetlenséget csak az jelent, hogy átlépjük a hóhatárt, az út egyre sárosabb – és ez aztán így marad a következő pár km-en.
A P jelzésen jutunk Nagybörzsöny szélére, ahol ismét bebizonyosodik, hogy a világ kicsi: Tomi teljesen váratlanul összetalálkozik a hugával, aki éppen arrafelé tölti a hétvégéjét :) Meglepetés, kis beszélgetés, aztán sarazunk tovább.

A falu közepébe meglehetősen elhanyagolt, többnyire lakatlan házak között érünk be. Az emlékmű előtti parkban megállunk, ebéd, kávéfőzés. A pihenő után a S jelzésen indulunk, a kisvasút völgyében fölfelé. Közben beborul, kicsit csöpörög is, de nem komoly. A megfelelő kereszteződésnél érdekes módon :) senki sem érzi a lábaiban a szinthiányt – így a társaság hamar leszavazza, hogy fölmásszunk (250 m szintkülönbség) a Hegyes-hegy oromra, az ottani geoládáért, maradunk a völgyben.

A folyamatos kaptatóval végül a már ismerős Kisirtáspusztához jutunk – itt újra átlépjük a hóhatárt, és immár sokkal kellemesebb körülmények között, szürkületre visszaérünk a fogadóhoz.
Klareszék születésnapi bulira el, a többiek számára egy jó vacsora kövtekezik – végül mindenki elégedetten, jóllakva, kellemesen elfáradva, az alvás határán ül visza az autóba.

Összesítve:
       Túrázásra kiváló időben, végre hóban kellemes szezoneleji túra