2007.12.16.

1425. Sztrahora vára (GCSZTV)

Mese: HBSE gyalogtúra: Cserhát - Hollókő

Útvonalterv:
Kutasó - Véres-hegy - Dobogó-tető - Keresztes-hegy - Gyertyános - Hollókő - Felsőtold - Alsótold, közben az útbaeső geoláda megkeresése – aztán autóval Terény, az Orsós Magnómúzeum.

8 résztvevő jelentkezett be. A 7.00 órás Pedalomános találkozóra hatan be is futunk: Árpi, Chiiko, GabeR, Orsi, Peti, és Tibi (a listáról, gyalogtúrán először velünk). Aztán jön Éva telefonja is – kicsit álmatagon útközbeni találkozót javasol, megállapodunk Rétságban, és nekifutunk 2 autóval.

Rétságon pár perc várakozás után befut Éva és Viktor – elég keményen hajthattak :). Konvojban megyünk tovább, még mindig 3 autóval. A nógrádi utak nehezen minősíthetők – keskenyek, kátyúsak, táblák pedig sehol. Szerencsére a GPS visz, szépen elküzdjük magunkat a tervezett kezdőpontra. Ez azonban nem igazán tetszik az autók zsilipelése okán várakozásra ítéltetteknek, így arréb megyünk egy jó km-et, ott találunk kocsmát számukra :).
A sofőrök átviszik a célba a kocsikat, egy vissza a kocsmához, lassan elindulunk –mindösszesen egy jó órával később, és egy kicsit távolabbról, mint gondoltam.

Ideális téli túraidő van: tiszta a levegő, süt a nap, enyhe mínusz – de ettől már nincs sár :) a tájon némi hómaradványok, szél semmi.
Remek hangulatban haladunk, szinte észre sem vesszük, hogy felmászunk pár 100 métert a Dobogó tetőre.Nem túl messze – kis kitérővel – megkeressük a geológiai pontot, ill. az ott lévő tornyot, és persze fel is mászik rá a többség - ha már egyszer ott van :).

Kis hullámvasutazás után jutunk a Pusztavár-hegy aljába, aminek a tetején egy várrom, és egy geoláda várakozik ( 1425. Sztrahora vára (GCSZTV) ). Direkt csúcstámadással megyünk föl, kissé meredek, de végül mindenki feljut. A láda simán előkerül – szokatlanul gazdag, alig tudjuk visszacsukni. Logolunk, de szokásunk szerint ajándékot nem cserélünk.

A hegycsúcs, a kilátás és a napsütés jó alkalom az ebédre és egy kis ejtőzésre is. Aztán irány a lefelé és Hollókő – kezdetben egy jelzetlen úton, amit a TopoGuide viszont ismer. Később kiderül, nem eléggé, így végül egy villanypásztorokkal zárt részre futunk be – cserébe mindenki igénye szerint kiterjesztheti városi létét néhány legelő marha megbámulásával, két jól megtermett pásztorkutya-kölyökkel való játékkal, és egy kis (de annál féjdalmasabb) szánkózással.

Aztán átvégunk a kerítésen, simán megtaláljuk az igaz, immár jelzett utat. A hollókői várral szemben a falu győz (mindkettő már nem férne be a túrába). Az ófalu szép, mint mindig – de kihalt, szinte minden zárva, a házak elég nagy részén “eladó” tábla is van. A vége felé pár turista is megjelenik, aztán vége a világörökségnek. És ott megvan még a tükörcsempés ház is :(.

Ezután némi bénázás következik – nem találjuk a faluból kivezető jelzést. Aztán csak-csak kiderül, hogy eltér a papírtérkép és a valóság, áthelyezték a turistautat. Nekifutunk toronyíránt, találunk ösvényt, sőt valamiféle szalagos jelzést is, aztán megvan.

Innen eléggé erőltetett menet következik – erősen sötétedik, rohamosan hül a levegő, és van még egy óra hátra. Szerencsére a terep lényegében sík, jól haladunk, és sikerül is éppen a vaksötét előtt elérni az autókat Felsőtoldon.

Útközben telefon a Magnómúzeumba – a tulaj nincs otthon, nem tudjuk megnézni :(.

Fdelsőtoldtól már simának látszik az ügy, de nem egészen így alakul – bemutatjuk a GPS segítségével elkövetett eltévedés iskolapéldáját. A szerkezet Magyarnándornál valahogy ráküld minket egy kanyarra, és ennek a vége sok-sok bénázás és rejtélyes GPS utasítások közepette egy jókora kerülő

Összesítve:
       Ideális időben jó hangulatú remek túra